پذیرش نرم‌افزار تعریف‌شده نرم‌افزار در حال رشد است که هزینه‌های SDS را مورد توجه قرار می‌دهد. یکی از محرک های اصلی برای پذیرش SDS صرفه جویی در هزینه است. در حالت ایده آل، SDS با کاهش هزینه های سرمایه ای و کاهش شدید هزینه های عملیاتی نسبت به SAN و NAS اختصاصی، هزینه های ذخیره سازی را کاهش می دهد.

با این حال، برخی از کسب و کارها هنوز تعجب می کنند: آیا می توانید با SDS پول پس انداز کنید؟ بله، اما باید در سرمایه گذاری هوشمندانه عمل کنید.

ذخیره سازی سنتی در مقابل قیمت ذخیره سازی تعریف شده توسط نرم افزار

ذخیره سازی سنتی یک بسته نرم افزاری و سخت افزاری را ارائه می دهد: سخت افزار ذخیره سازی و هوشمندی ذخیره سازی تعبیه شده در کنترلرها. می‌توانید فضای ذخیره‌سازی شبکه ارزانی بخرید، اما مدیریت این دستگاه‌ها در مقیاس دشوار است. همچنین می‌توانید سیستم‌های ذخیره‌سازی گران‌تری را خریداری کنید که به‌منظور مقیاس‌پذیری ساخته شده‌اند، اما ممکن است متوجه شوید که مقیاس‌پذیری گران‌تر است.

و با توجه به نرخ رشد سالانه داده ها، مقیاس بندی گران قیمت یک مشکل گران است. IDC پیش‌بینی می‌کند که داده‌های دیجیتال تا سال ۲۰۲۰ دارای CAGR 42 درصدی خواهند بود. هال واریان، اقتصاددان ارشد گوگل، آن را اینگونه بیان می‌کند: «از آغاز تمدن تا سال ۲۰۰۳، ما فقط پنج اگزابایت ایجاد کردیم. اکنون هر دو روز یک بار آن مقدار را ایجاد می کنیم. تا سال ۲۰۲۰، پیش‌بینی می‌شود که این رقم به ۵۳ زتابایت (۵۳ تریلیون گیگابایت) برسد که ۵۰ برابر افزایش می‌یابد. از این رو نیاز آشکار به ارتقاء به SDS است.

برخلاف ذخیره‌سازی سنتی، ذخیره‌سازی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار (SDS) ذخیره‌سازی را با جدا کردن سخت‌افزار و نرم‌افزار مجازی‌سازی می‌کند و آن را قادر می‌سازد تا روی سخت‌افزار کالای غیر اختصاصی اجرا شود. سخت‌افزار کالا بسیار ارزان‌تر است که نشان‌دهنده صرفه‌جویی در هزینه‌های اولیه و بلندمدت است. علاوه بر این، مقیاس پذیری یک مزیت عمده برای SDS است، به این معنی که ظرفیت بیشتری را با کارایی بیشتر فراهم می کند، که مزایای هزینه را در طول چرخه عمر ذخیره سازی طولانی مدت ارائه می دهد.

ذخیره‌سازی تعریف‌شده نرم‌افزار ممکن است هزینه‌ها را کاهش دهد، اگرچه این بستگی به تعدادی متغیر دارد. اما در هر صورت، چابکی و انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید : SAS و SATA

SDS هزینه کل مالکیت

در دنیای واقعی، محاسبه کل هزینه عملیات (TCO) ذخیره سازی چالش برانگیز است، مهم نیست چه نوع سیستمی دارید. محیط‌های ذخیره‌سازی پیچیده هستند، با تنوع زیادی از معماری‌های سیستم ذخیره‌سازی، ویژگی‌های نرم‌افزار، ظرفیت، مقیاس‌پذیری، رسانه، زمان مدیریت، مصرف انرژی و موارد دیگر.

همچنین هزینه های طبقه بندی فضای ذخیره سازی در سیستم های مختلف و پشتیبان گیری و تکثیر حجم عظیمی از داده ها وجود دارد. برخی از این هزینه‌ها تغییر نمی‌کنند، چه SAN، NAS، ذخیره‌سازی متصل مستقیم یا SDS داشته باشید. هنگام تعیین هزینه SDS به این نکات توجه کنید.

· هزینه‌های راه‌اندازی هنوز از SAN در سطح سازمانی ارزان‌تر است. چه ذخیره سازی سنتی بخرید و چه SDS، همچنان باید روی سخت افزار و نرم افزار و همچنین شبکه، یکپارچه سازی و آموزش سرمایه گذاری کنید. با خرید نرم‌افزار SDS و سخت‌افزار کالا از طریق SAN یا NAS گران‌تر، در هزینه خود صرفه‌جویی خواهید کرد، اما سخت‌افزار شما جایی برای ارزان‌قیمت نیست. روی سخت افزار درجه یک سازمانی سرمایه گذاری کنید که عملکرد و ظرفیت را افزایش می دهد.

· هزینه های خدمات و نگهداری SDS. زیرساخت SDS شما مانند هر سیستم ذخیره سازی هزینه های مداومی دارد: رابط های برنامه، انواع فایل، شبکه، ارتقاء، مقیاس بندی و عیب یابی. در ابتدا ممکن است این هزینه‌ها بیشتر از SAN‌های سنتی باشد، زیرا ممکن است مدیران شما با مدیریت فضای ذخیره‌سازی نرم‌افزار آشنا نباشند. با این حال، هزینه های مدیریت باید به مرور زمان کاهش یابد زیرا مدیران شما با سیستم بیشتر آشنا می شوند. همچنین استخدام متخصصان فناوری اطلاعات که قبلاً در SDS آموزش دیده اند آسان تر خواهد بود.

· هزینه های سخت افزاری. همانطور که شبکه ذخیره سازی شما گسترش می یابد، باید گره ها و رسانه های اضافی خریداری کنید، که هزینه و زمان مدیریت هزینه دارد. با این حال، افزودن سخت‌افزار کالا با SDS پویا نسبت به گسترش سیستم‌های SAN گران‌قیمت یا خرید سیستم‌های NAS جدید به طور قابل‌توجهی کم‌هزینه‌تر است، زیرا ظرفیت NAS موجود شما تمام شده است. ردپای کوچکتر SDS همچنین فضای کمتر و انرژی مرکز داده را می گیرد، به قراردادهای تعمیر و نگهداری گران قیمت نیاز ندارد و پیچیدگی کلی زیرساخت ذخیره سازی را کاهش می دهد.

· ظرفیت ذخیره سازی قابل استفاده. یکی دیگر از ملاحظات TCO این است که فناوری اطلاعات می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری را با ذخیره‌سازی کالا، حتی با سخت‌افزار درجه یک سازمانی، فراهم کند. به عنوان مثال، یک SAN جدید با ۲۲ ترابایت داده خام می تواند به راحتی ۶۰۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد. اگر آن پول را پس انداز کنید و SDS و ذخیره سازی کالا را خریداری کنید، گره های ذخیره سازی با کارایی بالا/ظرفیت بالا را با یک سوم تا دو برابر داده های خام دریافت می کنید – با هزینه کمتر.

سناریوی هزینه SDS معمولی

به عنوان مثال، اجازه دهید به یک پلت فرم مجازی سازی ۳ سرور نگاه کنیم. قیمت معمولی برای یک SAN شرکتی داده خام ۲۲ ترابایتی با رسانه هارد ۶۰ هزار دلار است. فروشنده SAN ممکن است خدمات مهندسی و آموزش را در آن قیمت لحاظ کند، یا به احتمال زیاد آنها را در قرارداد تعمیر و نگهداری سال اول بنویسد – که در سال دوم به شدت افزایش خواهد یافت.

اگر تصمیم به استفاده از SDS دارید، SDS و سخت افزار کالا را خریداری خواهید کرد. به جای خرید یک SAN با اندازه خام ۲۲ ترابایتی با قیمت ۶۰ هزار دلار، می توانید فضای ذخیره سازی خام ۴۰ ترابایتی خود را با SSD و HDD با کارایی بالا با نصف قیمت یا کمتر خریداری کنید. و از آنجایی که نرم افزار SDS به شما امکان می دهد مقیاس کارآمدی داشته باشید، احتمالاً در طول زمان در فضای کف و هزینه های انرژی صرفه جویی خواهید کرد. اگرچه در ابتدا زمان بیشتری را برای آموزش ادمین در نظر می گیرید، اما در هزینه های قرارداد تعمیر و نگهداری در سال اول و درست در طول چرخه عمر SDS صرفه جویی خواهید کرد.

موارد استفاده SDS

توانایی اجرای بارهای کاری مختلط از بلوک، فایل یا شی، موارد استفاده مختلفی را ارائه می دهد.

·  پشتیبان گیری. ذخیره سازی به راحتی مقیاس پذیر برای پشتیبان گیری فعال، و ردیف به دیسک کم هزینه در همان سیستم برای ذخیره سازی سرد و آرشیو.

· مخزن رسانه. SDS بسیار مقیاس پذیر یک محیط کارآمد و مقرون به صرفه برای فایل های رسانه ای غنی ایجاد می کند.

· نظارت. ویدئوهای نظارتی حجم عظیمی از داده ها را تولید می کند که باید قابل جستجو باشند. به‌جای انتقال ویدیو به نوار هر ۳۰ روز یا کمتر، شرکت‌ها می‌توانند برای مدت طولانی‌تری ویدیو را روی SDS نگه دارند.

· دریاچه داده برای تجزیه و تحلیل. یک سیستم SDS با ظرفیت بالا اقتصادی و ذخیره سازی با کارایی بالا برای مجموعه های کاری بزرگ و ابزارهای تحلیلی ایده آل است.

· OpenStack. SDS می تواند به صورت فایل، بلوک یا ذخیره سازی شی ارائه شود و به راحتی مقیاس پذیر است. این معماری برای استقرار OpenStack، که به عنوان هر سه نوع ذخیره سازی ارائه می شود، بهینه است.

 

· ظرف. انعطاف پذیری و مقیاس پذیری SDS همچنین از کانتینرها پشتیبانی می کند که انواع بارهای کاری را ایزوله می کند و چندین سرویس کاربردی را اجرا می کند.

مقایسه چرخه عمر ذخیره سازی

چرخه عمر ذخیره سازی معمولی در سازمان با یک سیستم ذخیره سازی که شامل سخت افزار و نرم افزار است شروع می شود. سودآوری فروشنده به دریافت هزینه های اولیه سیستم ذخیره سازی و حتی هزینه های پرسودتر پشتیبانی مداوم، نگهداری، صدور مجوز و ارتقاء بستگی دارد.

فروشندگان فضای ذخیره سازی از مشتریان خود انتظار دارند که نسخه های ارتقا یافته نرم افزار را مجدداً خریداری کنند و سخت افزار ذخیره سازی را افزایش دهند و به مرور زمان به سیستم های اضافی گسترش دهند. یکی دیگر از مراکز سود عمده، قراردادهای پشتیبانی و نگهداری است که ممکن است کم شروع شود، اما در سال های بعد افزایش یابد. هزینه های مجوز نیز منبع اصلی درآمد برای فروشنده ذخیره سازی است.

در زمان به‌روزرسانی فناوری، بسیاری از مشتریان به سادگی با فروشنده ذخیره‌سازی که قبلاً در اختیار دارند می‌روند چه بهترین انتخاب برای محیطشان باشد.

چرخه عمر ذخیره سازی تعریف شده نرم افزار

مانند ذخیره سازی سنتی، ملاحظات قیمت ذخیره سازی تعریف شده توسط نرم افزار با راه اندازی شروع می شود و در طول چرخه عمر ادامه می یابد.

هزینه‌های راه‌اندازی ارزان‌تر است، و صرفه‌جویی اولیه از خرید سخت‌افزار کالا بر روی سیستم‌های ذخیره‌سازی اختصاصی حاصل می‌شود. حتی زمانی که فناوری اطلاعات در ذخیره سازی با ارزش بالا سرمایه گذاری می کند، هزینه سخت افزار و نرم افزار SDS به طور قابل توجهی کمتر از یک SAN درجه سازمانی است.

با گذشت زمان، IT می تواند به جای ارتقا یا جایگزینی کل سیستم های ذخیره سازی، نرم افزار و سخت افزار را به طور جداگانه ارتقا یا جایگزین کند. و از آنجایی که IT می تواند به صورت پویا سخت افزار را در طول زمان اضافه کند، می توانند گره های ذخیره سازی کمتری را در مرحله راه اندازی خریداری کنند. این امر با استفاده از کاهش قیمت سخت افزار ذخیره سازی باعث صرفه جویی در هزینه می شود. و با گذشت زمان، SDS مراکز داده را قادر می سازد تا در هزینه های انرژی و فضای زمین صرفه جویی کنند.

منبع : https://rayanvip.com/

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *