بلیط لحظه آخری هواپیما
بلیط لحظه آخری هواپیما استفاده از بلیط هواپیما، هم زمان با اولین پرواز های مسافربری…
در این قسمت به تعریف ها و اصطلاحات خاصی که در این حرفه استفاده می شود، خواهیم پرداخت.
خط دید : مسیری است که خلبان می تواند کوادکوپتر خود را در طی پرواز مشاهده کنند.
دید اول شخص (FPV) : در این تکنیک یک دوربین روی پهپاد به عنوان چشمه خلبان قرار دارد تا وی بتواند هرآنچه در زاویه دید پهپاد و در میدان دید آن قرار دارد را توسط دوربین مشاهده کنند. در واقع چشم خلبان روی کوادکوپتر خود قرار دارد.
قطعات : موتورها ، ملخها ، ایرفریم یا بدنه ،فرستنده ، کنترلر و هر آن به وسیله ای که به شما اجازه میدهد تا خرید کوادکوپتر خود را از راه دور کنترل کنید و تنظیمات آن را تغییر داده و تنظیم کنید به عنوان قطعات کواد کوپتر تلقی میشود.
ملخ ها : تنها بخش متحرک یک کواد کوپتر و مولتی روتور ملخ آن است که شدت چرخش آن بستگی به نوع کوادکوپتر، قطعات آن ، کارائی و همچنین سرعت پهپاد بدون سرنشین شما دارد.
دوربین: بسیاری از کوادکوپترها مجهز به دوربینی برای ایجاد امکان ثبت و ضبط تصاویر هستند. از طرفی از جمله مهمترین کاربردهای یک کوادکوپتر ، پهپاد یا مولتی روتور ، تصویربرداری و فیلمبرداری هوایی است. طبق نظر سنجی ها از علاقه مندان و متخصصان دنیای آرسی، دوربین از نظر اهمیت در جایگاه دوم لوازم جانبی یک کوادکوپتر می باشد.
رادیو کنترل: رادیو کنترل تمام آن چیزیست که باعث میشود دستورات شما به عنوان خلبان به کوادکوپتر یا مولتی روتور شما برسد. بنابر این آشنایی کامل با آن برای هدایت صحیح پهپاد بدون سرنشین شما حائز اهمیت ویژه ای است. استیک سمت چپ رادیو کنترل Yaw یا Throttle و استیک سمت راست رادیو کنترل Roll و Pitch می باشند. برخی از رادیو کنترل ها این امکان را به خلبان می دهند تا این تنظیمات را بر اساس راحتی خود تغییر دهند.
خلبان یک کوادکوپتر میتواند مدهای پروازی را با استفاده از رادیو کنترل و از راه دور تغییر داده و بر اساس نیاز خود تنظیم کند.
مد Manual : در این مد تمام تغییرات و تنظیمات کوادکوپتر دستی بوده و مانند یک هلیکوپتر باید آن را به صورت کامل خودتان کنترل کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد
مدattitude : این مد زمانی فعال میشود که جوی استیکها در مرکز خود قرار بگیرند و کوادکوپتر در ارتفاع ثابتی در آسمان بایستد.
مد GPS hold : جی پی اس این امکان را به کوادکوپتر می دهد تا به موقعیت اولیه خود باز گردد. این کار به صورت خودکار انجام شده و نیازی به کنترلی آن توسط خلبان نیست.
برای فهم دقیق چگونگی کنترل کواد کوپتر با استفاده از رادیو کنترل حتما .باید یک رادیو به دست بگیرید و خودتان پرواز را به صورت کامل تجربه کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد با اینکه در ابتدا این کار به نظر کمی دشوار می آید اما بدون شک با تمرین به زودی مفهوم دقیقی از پارامترهای رادیو کنترل و فاکتورهای آن خواهید داشت. به مرور می توانید پرواز دقیق تری با کواد کوپتر خود به نمایش بگذارید و خطای کمتری در تعیین موقعیت آن در آسمان داشته باشید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد مجددا تاکید می کنیم که برای آموزش پرواز بهتر است یک کوادکوپتر ارزان قیمت تهیه کنید تا صدمات ناشی از کنترلی ناشیانه آن برایتان اهمیت چندانی نداشته باشد.
چهار فاکتور اصلی در کنترل یک کوادکوپتر به شرح زیر است:
حال زمان آن رسیده تا به بررسی دقیقتری از هر فاکتور بپردازیم.
همانطور که در فصل اول این مقاله گفته شد ، Roll کوادکوپتر را به چپ و راست حرکت میدهد. این کار با تغییر جوی استیک سمت راست، به چپ و راست امکان پذیر است. هر بار که استیک سمت راست رادیو را به چپ و راست حرکت میدهید، کوادکوپتر شما به همان سمت متمایل شده و حرکت می کند.
در تصویر زیر نمونه طرح واری از این مفهوم نشان داده شده است. به جهت کوادکوپتر و همچنین زاویه آن نسبت به افق توجه داشته باشید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد
در تصویر بالا موتورهای سمتی از کوادکوپتر که شیب بیشتری دارند با سرعت بیشتری در حال چرخش می باشند. این سبب میشود تا کوادکوپتر به همان سمت متمایل شود چون ملخ ها با سرعت بیشتری هوا را به سمت پایین هل میدهند. هرچقدر بیشتر جوی استیک سمت راست را به چپ و راست حرکت دهید، زاویه کوادکوپتر نسبت به افق بیشتر شده و موتورها با سرعت بیشتری به چرخش در می آیند و پهپاد به چپ و راست حرکت می کند.
با تغییر جوی استیک سمت راست به عقب و جلو می توانید Pitch را تغییر دهید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد این کار باعث میشود تا کوادکوپتر شما به عقب و جلو حرکت کند. دقیقاً همان قضیهای اتفاق میافتد که در قسمت اول گفته شد با حرکت جوی استیک به سمت عقب و جلو موتورهای عقبی و جلویی با سرعت بیشتری حرکت کرده و باعث میشود که کوادکوپتر به آن سمت متمایل شود. تغییر Pitch به صورت طرح وار در شکل زیر نشان داده شده است به زاویه کوادکوپتر نسبت به افق دقت کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد
شاید مفهوم Yaw در ابتدا برای تان کمی گیج کننده باشد. فقط کافیست کوادکوپتر را مانند یک ساعت در نظر بگیرید که با تغییر Yaw میتوانید آن را در آسمان در جهت ساعتگرد و پادساعتگرد بچرخانید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد برای درک بهتری از مفهوم Yaw تماشای ویدیو زیرا از دست ندهید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد
Yaw معمولاً به صورت همزمان با Throttle مورد استفاده قرار می گیرد. این کار باعث میشود تا خلبان بتواند الگوهای پروازی زیبایی را پیاده کند. پیادهسازی این الگوها برای ثبت و ضبط تصاویر بهتر از سوژه ها به خصوص سوژههایی که تغییر جهت می دهند بسیار مهم و حیاتی است.
با تغییر تراتل یا گاز توسط عقب و جلو کردن جوی استیک سمت چپ روی رادیو کنترل در واقع سرعت موتورها و در نتیجه سرعت چرخش ملخ ها را افزایش و کاهش میدهید و این باعث میشود در مدت زمان کوتاه تری حجم هوای بسیار زیادی توسط کوادکوپتر به پایین هل داده شده و پهپاد به آسمان پرواز کرده و و اوج می گیرد. بنابراین باید حتما یک رادیو کنترل به دست بگیرید تا متوجه شوید چقدر و با چه زاویه ای باید Throttle را تغییر دهید تا بتوانید با سرعت دلخواه به مکان و ارتفاع مورد نظر خود برسید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد
تمام نکاتی که در مورد چپ و راست و عقب و جلو و جهت های مختلف کوادکوپتر گفته شد در صورتی صحت دارد که سر پهپاد دقیقه رو به روی شما قرار بگیرد. با تغییر زاویه ی سر پهپاد نسبت به شما تمامی جهت ها تحت تأثیر آن تغییر کرده و ممکن است نتوانید به درستی کوادکوپتر خود را کنترل کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد اما برخی از کوادکوپترها هستند که دارای مد هدلس باشند. این مد این امکان را به خلبان میدهد تا پهپاد را در وضعیت بی سر قرار دهد تا بتواند دستوراتش را عینا اجرا کند.
رادیو کنترل تمام آن چیزیست که به شما اجازه می دهد تا کنترل پهپاد یا کوادکوپتر خود را به دست بگیرید، بنابر این باید بتوانید به خوبی با آن کار کنید تا بتوانید یک پرواز خوب را به کوادکوپتر خود هدیه کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد لازمه این مهم چیزی نیست جز آشنایی دقیق با رادیو کنترل ، دکمه های آن و دیگر فاکتورهای کاربردی آن که در این قسمت از مقاله به آن پرداخته شده است.
رادیو کنترل ها در شکل و ابعاد مختلفی ساخته می شود و دارای ویژگی های متفاوتی هستند . ولی بخشهای خاصی از آن برای تمام رادیوکنترل ها و ترانسمیترها یکسان است که در اینجا به معرفی آن بخش ها خواهیم پرداخت.
همانطور که در فصل دوم گفته شد جوی استیک سمت راست برای کنترل roll و pitch مورد استفاده قرار میگیرد.به عبارت دیگر جوی استیک سمت راست، کوادکوپتر را به سمت راست و چپ و عقب و جلو حرکت میدهد.
جوی استیک سمت چپ به کنترل yaw و throttle اختصاص دارد. به عبارت دیگر کوادکوپتر شما با تغییر جوی استیک سمت چپ می تواند ارتفاع خود را کم و زیاد کرده و در جهت عقربه های ساعت یا برخلاف آن به صورت درجا چرخش کنند.
دکمه های Trim : هر کنترلر دارای دکمه های برای تغییر تریم و تنظیم yaw ، throttle، roll و pitch است که در تصویر زیر نشان داده شده است.
ممکن است گاهی به خصوص در زمانی که برای اولین بار کوادکوپتر خود را به پرواز در می آورید متوجه شوید که پهپاد در آسمان به صورت کج پرواز کرده و به یک سمت متمایل می شود. دلیل این امر نامتعادل بودن تنظیمات رادیو کنترل است که با استفاده از Trim باید آن را به صورت متعادل در بیاورید در ویدئوی زیر میتوانید این موضوع را مشاهده کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد
هنگامی که مشغول آموزش و یادگیری چگونگی پرواز با یک کوادکوپتر هستید، دانستن و درک اینکه ربات رو به روی شما از چه قسمتهای اساسی تشکیل شده بسیار مهم است. دلیل اهمیت این موضوع آن است که اگر مشکلی پیش بیاید و یا پرواز نامتعادلی داشته باشید می توانید به راحتی مشکل را تشخیص داده و آن را رفع کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد پس بهتر است بدانید دقیقاً با چه چیزی طرف هستید!
قسمت های اصلی یک کوادکوپتر شامل:
ایرفریم یا بدنه یک کوادکوپتر همان چیزی است که تمام قطعات دیگر را به یکدیگر متصل می کنند. ایرفریم یک کوادکوپتر می توانند دارای شکلهای مختلفی از جمله X و + داشته باشد.
اگر قصد داشته باشید خودتان یک کوادکوپتر بسازید اندازه و وزن ایرفریم از نکات مهمی است که باید در انتخاب آن دقت بالایی به خرج دهید، چون کارایی کوادکوپتر شما بستگی شدیدی به انتخاب ایرفریمتان دارد.
موتور همان قسمتی است که ملخ ها به چرخش در می آورد و ملخ ها همان بخشی هستند که هوا را به سمت پایین حرکت داده و کوادکوپتر را از زمین بلند میکنند. کوادکوپتر به چهار موتور نیاز دارد و برای هرکدام یک ملخ لازم استو هر چقدر Kv یک موتور بالاتر باشد موتور میتواند با سرعت بالاتری به چرخش در بیاید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد Kv به معنی تعداد چرخش موتور بر دقیقه به ازای هر ولت است. بنابرین موتوری با هزار Kv می توانند ۱۰ هزار دور بر دقیقه در حالتی که هیچ باری را متحمل نیست بزند.
اسپید کنترل وسیله ای است که بین باتری و موتور قرار می گیرد و انرژی دریافتی از باتری را بهصورت سیگنال به موتور ارسال میکنند تا دستور چرخش موتور صادر شود.
موتور های شما در هر لحظه میتوانند با سرعت های مختلفی بچرخند و این همان چیزیست که به یک خلبان اجازه میدهد با کوادکوپتر خود مانور داده و تغییر جهت دهد. تمام این ها توسط اسپید کنترل هدایت میشود، بنابراین این قسمت نقش بسیار مهمی در کنترل کواد کوپتر دارند.
فلایت کنترل به عنوان فرمانده عملیات پروازی کوادکوپتر تلقی می شود. این بخش شتاب سنجها و ژیروسکوپ ها را کنترل میکند و همچنین سرعت چرخش هر موتور را بسته به دستورات خلبان تغییر میدهد.
رادیو کنترل پل ارتباطی شما و پهپاد بدون سرنشین تان است. دستورات شما توسط رادیو کنترل به فلایت کنترل روی کوادکوپتر رسیده و توسط دستورات ارسالی از فلایت کنترل به اسپید کنترل بر روی موتور ها و ملخ ها اجرا می شود.
هر کوادکوپتر دارای چهار ملخ است که با کمک آنها هوای اطراف خود را به جریان انداخته و پرواز می کند.
یکی دیگر از بخش های بسیار مهم یک کوادکوپتر باتری آن است. بدون باتری هرگز نخواهید توانست پرواز کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد باتری برای ادامه حیات نیاز به یک شارژر دارد. کیفیت شارژر در طول عمر باتری تاثیر بسزایی دارد بنابراین بهتر است برای خرید شارژ بهترینها را انتخاب کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد
بدون شک بهتر است قبل از پرواز برای اینکه یک پرواز امن و مطمئن با کیفیت بالایی داشته باشید به چند نکته توجه کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد در اینجا لیستی از فاکتورهایی که لازم است قبل از پرواز آنها را چک کنید آورده شده است:
تمامی خلبانان حرفهای در این زمینه اتفاق نظر دارند که بهتر است برای آموزش خلبانی به یک فرد مبتدی از فضاهای باز شروع کرد و پرواز در یک فضای محصور را فراموش کرد. رفته رفته که فرد مهارت بیشتری در خلبانی پیدا میکند میتواند پرواز در فضاهای محصورتر و کوچکتر را تجربه کند، اما برای آغاز کار بهتر است از یک فضای باز مانند پارک شروع شود. محلی که برای پروازهای اولیه انتخاب میکنید بهتر است دارای زمین نرمی مانند یک زمین چمنی باشد تا در صورت سقوط، کوادکوپتر آسیب کمتری ببیند. دوری از مردم و حیوانات هم از دیگر نکاتی است که باید در هنگام آموزش به یک خلبان مبتدی رعایت شود چون برخورد کوادکوپتر به دلیل سرعت چرخش بالای ملخ ها می تواند آسیب جبران ناپذیری به مردم یا حیوانات وارد کند.
در نهایت باید گفت بدترین دشمن شما در هنگام پرواز باد است. برای کاهش احتمال پرواز در باد سعی کنید در ساعات اولیه صبح پرواز کنید.خرید کواد کوپتر|خرید پهپاد|خرید کوادکوپتر|خرید پهباد
کوادکوپترها در عین جذابیت و کارآیی های بسیار بالای خود میتوانند در صورت عدم استفاده صحیح خطرناک باشند. در اینجا به برخی از اقدامات ایمنی مهم در مورد کوادکوپترها اشاره شده است:
در هنگام برخورد کوادکوپتر با موانع اگر تمایل دارید چیزی را از دست ندهید، سریعا دریچه throttle یا گاز را ببندید تا کوادکوپتر شما خاموش شود . نگران سقوط آن نباشید ! سقوط کوادکوپتر بهمراتب بهتر است چرخش ملخ های آن در زمانی است که مانعی در جلوی ملخ ها قرار گرفته است. بدترین اتفاق ها در هنگام سقوط کوادکوپتر شکستن ملخ ها و یا ایرفریم است. اما اگر زمانی که پهپاد شما مثلاً به درخت گیر کرده همچنان throttle را روشن نگه داشته و بیشتر گاز بدهید به خاطر جلوگیری از چرخش ملخ ها فشار و